יש סיבה טובה לכך שיועצי שיווק משתמשים במילה אסטרטגיה, ממש כמו מצביאים צבאיים. במידה רבה, שיווק זו מלחמה. אמנם אין פצועים ונפגעים (וטוב שכך), אבל ההצלחה של האחד בדרך כלל באה על חשבון האחר. מי שקנה ממני מחשב היום, לא יקנה מחשב מחר, מהחנות השנייה. אבל מעבר לרעיון הכללי, שאסטרטגיה מהווה כלי עבודה בסיסי עבור תוכנית פעולה בשיווק, ראוי להבין קצת יותר לעומק. מה היא בעצם, על מה היא מבוססת ואיך לשפר אותה.
מי אני ומה סביבי, למה זה כל כך חשוב
אסטרטגיה שיווקית נועדה לתכנן מהלכים שיווקיים על בסיס ראיה מקיפה, רב מערכתית. בין היתר, בודקים מהן הנקודות החזקות של העסק שרוצים לשווק. בודקים מהו קהל היעד, או אילו פלחי שוק הכי רלוונטיים. בודקים אם יש נישות שאפשר להגיע אליהן בצורה ממוקדת. מסתכלים גם על צעדים של מתחרים ולפעמים גם של גורמים ברגולציה. למשל, לחברת כרטיסי אשראי חיוני לבדוק לא רק כיצד פועלים המתחרים אלא גם כיצד להיערך לשינויים בשוק סליקת האשראי (תקן EMV). ליצרנית צבעים חשוב לדעת ומהר מהן המגמות הבולטות בעיצוב הבית ואילו צבעים חדשים מציעים מתחרים.
איסוף נתונים ומידע
עסק שיודע לזהות את החוזקות שלו והחולשות שלו, שיודע להגדיר סוגי לקוחות, שיודע לזהות מגמות בענף והזדמנויות או איומים מחוץ, יוכל לבנות אסטרטגיה שיווקית מנצחת. מי שלא יזהה מגמות ולא יפעל בהתאם עלול להינזק ואפילו להימחק. לדוגמא, חברת נוקיה שפעם שלטה בסלולר ירדה מאוד בגלל קיפאון אסטרטגי. או רשת בלוקבסטר, שלא זיהתה את שוק הסטרימינג ופשוט נעלמה מהמפה לעומת נטפליקס שבנו אסטרטגיה צומחת.
איסוף נתונים, קבלת מידע וניתוחו, בלי זה, אי אפשר לדבר בכלל על אסטרטגיה שיווקית טובה. ולאחר שיש אסטרטגיה, כמובן יש להגדיר יעדים לביצוע. ככל האפשר, הגדרה מדידה, על פני ציר הזמן וגם במונחי השקעה. השקעה בשיווק, בצורה נכונה, מטיסה את העסק למעלה.
אסטרטגיה מבוססת נתונים בעידן המודרני
הבשורות הטובות הן שכיום גם עסקים קטנים או בינוניים יכולים בהשקעה לא גדולה לבנות אסטרטגיה שיווקית מנצחת. והבשורות המשלימות – בעזרת ניתוח נתונים וכריית מידע, אפשר ליצור שיווק אפקטיבי, שהולך ומשתפר (פיין טיונינג), לאור האסטרטגיה שהוגדרה בתחילת הדרך. ואגב, אותן ההתאמות חשובות, שכן אין שום דבר איננו דינאמי כמו שיווק עסקי בעידן המידע והדיגיטל.
מומחי שיווק יודעים כיום כיצד לזהות נתונים, כלומר מידע או דאטא, אודות לקוחות פוטנציאליים או גולשים באינטרנט. ניתן למדוד החזר מהשקעה (ROI). זה הבדל של שמיים בארץ, לעומת המתרחש בעבר הלא רחוק. תהליך הזה נעשה בדרך כלל בסיוע כלים אוטומטיים ושימוש באלגוריתמים. ורק לצורך הדוגמא, כך ניתן לשים יד על מדיה פרסומית ושיווקית שעובדת טוב יותר לעסק נתון, שמופנית טוב יותר לעבר לקוח הקצה.