לפני למעלה מארבעים שנה, הופיעה פרסומת למחשבים אשר סיפרה שיום אחד אנחנו נעשה את כל הקניות שלנו דרך מחשב. אנשים לא האמינו שזה יקרה יום אחד. בשנות התשעים כשהאינטרנט הפך ציבורי, היו מי שטענו שאף אחד לא יהיה מוכן לוותר על חווית הקנייה הפיזית עבור קניות דרך מחשב, ולכן האינטרנט ישאר בגדר מקור אינפורמציה ולא יותר מזה. כיום אנחנו כבר יודעים שזה לא כך.
רק בישראל למעלה משלוש מיליון גולשים מבצעים קניות באינטרנט, בין אם זה באתרים ישראלים ובין אם זה באתרים בינלאומיים. זה עוד לפני שדיברנו על הזמנת שירותים ומוצרים דרך האינטרנט, תשלום חשבונות ועוד מגוון אופציות שאנחנו מבצעים דרך אתרי אינטרנט והם החליפו את כל הגישה "הישנה" של תשלומים פנים אל פנים.
הקדמה זו נועדה להסביר, מדוע בתהליך של בניית אתרים, עלינו לקחת בחשבון את הרעיון של הקמת חנות וירטואלית ובכלל מדוע עלינו לחשוב על אתר האינטרנט, לא רק כמקור מידע אלא כמקור דרכו אפשר לבצע פעולות שונות, הזמנת שירותים, מוצרים, רכישות ועוד.
במהלך השנים, אנחנו יכולים לראות מעבר בתחום של בניית אתרים, מבניית אתרים סטטיים, אתרים שמספקים אך ורק מידע לגולשים, לאתרים דרכם אפשר לבצע פעולות שונות ומגוונות דרך תקשורת ישירה עם האתר. זה החל מפורומים, צ'אטים, כתיבת תגובות באתר, וזה המשיך כאמור עם חנויות וירטואליות שמאפשרות לרכוש מוצרים ישירות דרך האתר.
מדוע כל עסק צריך חנות וירטואלית
לפני שנענה על השאלה, מדוע בכלל צריך חנות וירטואלית, נציין, גם אם האתר איננו עוסק באופן ישיר במכירת מוצרים, אלא במתן שירות, נכון מצידו לאפשר זאת ישירות דרך האתר (למשל השכרת רכב) ולא להשאיר את האתר אך ורק כספק מידע.
ישנם מספר סיבות מדוע מומלץ להקים חנות וירטואלית באתר:
סיבה ראשונה – פתח למקור מכירות נוסף. מאחר ומרבית האנשים גולשים באינטרנט במשך שעות רבות ביממה והם מבצעים מגוון פעולות דרך האינטרנט, אם אנחנו נחשוף בפניהם אפשרות לרכוש מוצרים שלנו דרך האתר, אז הם יעשו זאת. אחרת הם יעשו זאת אצל המתחרים שלנו. בכל מקרה הם נמצאים ברשת, אז הם יעדיפו לבצע את הרכישות שם ולא באופן פיזי.
סיבה שנייה – זה חסכוני יותר. אנחנו יכולים לחסוך הרבה מאוד כסף דרך הקמת חנות וירטואלית. אנחנו לא צריכים להחזיק בהכרח מקום פיזי, אנחנו לא צריכים להחזיק עובדים. מספיק שיהיה מי שיתפעל את האתר ומי שישלח אותם לגולשים.
סיבה שלישית – דרך חנות וירטואלית אנחנו יכולים להגיע לקהלים שלא היינו מגיעים אליהם דרך חנות רגילה, הן בארץ והן בחו"ל.
סיבה רביעית – יש לנו את האתר ויש לנו פייסבוק, וכלים אחרים לפרסם את החנות, אז מן ההיגיון שאנחנו נשתמש בפלטפורמות האלה וניצור חנות ברמה גבוהה אותה נוכל לפרסם בצורה מקורית וטובה.